____________________________________________________________________________________________________________________________________
I VY JSTE V TOM
Program primární prevence
poruch příjmu potravy
Primární prevence PPP (od 12let) - pro školy a instituce
Projekt vznikl jako závěrečný lektorský výstup na Kurzu lektorských dovedností pořádaný nadací Člověk v tísni. Ve školním roce 2006/2007 byl využíván při práci pro Pedagogicko-psychologickou poradnu v Domažlicích v programu primární prevence patologických jevů se zaměřením na poruchy příjmu potravy na ZŠ a SŠ v Domažlicích a okolí.
Od chvíle, kdy na projekt byla poskytnuta finanční dotace z výnosů sbírky Dove pro podporu prevence poruch příjmu potravy (projektu společnosti UNILEVER ČR, spol. s r.o. a Nadace VIA) na období 1.9.2007 – 30.6.2008 působí lektorka samostatně, případně ve spolupráci s metodičkou prevence PPP Domažlice.
Průběh projektu:
Projekt má podobu interaktivního semináře specializujícího se na problematiku poruch příjmu potravy. Setkání jsou zaměřena na uvědomění si sebe sama, sebeúctu, podporu pochopení vlastní hodnoty. Vytvoření postoje k obrazu „dokonalého člověka“, který předkládají všudypřítomná a na kilogramy přísná média.
Cílem je též rozvoj dovednosti vybrat si a vychutnat jídlo, jakožto součást života. Nabídnuta je i možnost konzultace, dále informace pro pedagogy jak rozpoznat poruchu příjmu potravy a jak přistupovat k dětem s těmito potížemi.
Program je strukturován do dvouhodinového setkání. S respondenty pracuje vyškolená lektorka a metodička prevence. Blok je sjednocen.
Vzdělávací cíl: Uvedení do problematiky poruch příjmu potravy – mentální anorexie, bulimie, obezity.
Hodinová dotace: 90 minut
Počet účastníků a upřesnění cílové skupiny pedagogů: min. 4 - max. 30
Plánové místo konání: dle dohody
Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o odborné praxi v oboru:
Bc. Simona Vroblová Váchalová (lektorka primární prevence patologických jevů se zaměřením na PPP).
Odborný garant:
Bc. Simona Vroblová Váchalová
Materiální a technické zabezpečení:
v Dostatečný prostor, možnost práce v malých oddělených skupinkách asi o 5 lidech.
v Flipchart / tabule.
v Dle počtu skupin - papíry formátu A3, fixy.
v Informativní články o poruchách příjmu potravy, ilustrační fota anorektiček a obézních lidí.
v Popis „rolí“ každé skupiny a jejích úkolů.
Krátké zhodnocení programu:
RESPONDENTI se seznamují s problematikou poruch příjmu potravy a zdravé životosprávy. Aktivně se účastní postupného odkrývání pejorativních nálepek „anorektička“, „vyzáblice“, „špekoun“ atd. Mají možnost zamyslet se nad vztahem k vlastnímu tělu, uvědomit si vlastní hodnotu. Setkávají se s člověkem, který otevřeně mluví o své psychiatrické diagnóze.
Učí se otevřeně a aktivně pracovat se svými názory ve skupině vrstevníků.
Po konzultacích s třídními pedagogy probíhají programy i ve třídách, které jsou shledány jako potřebné- jsou v nich klienti a klientky léčící se z MA či jejich příbuzní.
Zpětná vazba:
Na závěr programu patří jeho reflexe. Ta je jak ústní, tak písemná. Účastníci zpracovávají závěrečný časově i intelektově nenáročný dotazník, který obsahuje otázky:
v Jaká byla během programu atmosféra?
v Je téma poruch příjmu potravy pro Vás zajímavé?
v Jak hodnotíte průběh a podobu programu?
v Máte pro lektora nějaký vzkaz?